• Телефонуйте : 066 758 90 94
29Бер
2015
0

Вживання апострофа. Вправи

1. Перепишіть текст і поставте на місці крапок, де треба, апостроф.

1. В небі хмарки білосніжні, легкі, ніби пір..я, роси на травах — погоди хорошої знак, птах, що піднявся з долини й летить до узгір..я. Може, то лебідь піднявся, а може, — літак. 2. Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов..я, що в пісні аж трем­тить тільцем своїм маленьким і гар..ячим. 3. Щасливий воїн, що в ім..я миру свою підносить бойову сокиру. 4. Був я в Сосниці не­давно, в тому В..юнищі зеленім, в тій селянській щедрій хаті, де Довженко народивсь. 5. Білий місяць, чорним перевитий, хмари за вікном у небі в..ються. 6. Живе сім..я велика і єдина! 7. Наша дружба — наша воля, не темниці-кам..яниці (З тв. М. Рильського).

2. Перекладіть слова українською мовою, запишіть їх фонетичною транскрипцією. З’ясуйте правила вживання апострофа.

Безъязыкий, взгорье, подъем, въехать, вьючный, двухъярусный, дюйм,   изъясняться,   мясорубка,   подъязычный, съесть, семья, Юрьев, объявление, Лукьяненко, отъехать, буря, Репин, рябой, Захарьин, Арефьев, развязка.

3. Виділіть слова з апострофом і поясніть правило його написання.

Красивий, щедрий рідний край і мова наша солов’їна. Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься — Україна (І. Сі­човик). У сороки-білобоки п’ять малят — сороченят (Н. За­біла). Літом ластівка літає, ластів’ят малих навчає: Не лінуйтесь, ластів’ята, Вчіться літечком літати, бо як літо відлітує, ми за море помандруєм (Г. Чубач). На паркан зіп’явсь гарбузик, наче хлопчик-карапузик (В. Гринько). Чапля ходить під вербою, чайка в’ється над водою (О. Олесь). Мама в будь-яку погоду п’є з криниці чисту воду (І. Сі­човик). Посадила м’яту мати, пахне м’ята біля хати (О. Єре­менко). На подвір’ї біля діжки на кота напали мишки (І. Кульська).

4. Перепишіть, замість крапок поставте, де потрібно, апостроф, поясніть правопис цих слів.

В..язка, В..язьма, чер..вяк, дзв..якнути, зв..язувати, цв..ях, св..ято, б..юро, хлоп..я, бар..єр, Р..єпін, бур..ян, бур..як, Примор..я, мор..я, кур..єр, сер..йозний, узгір..я, пам..ять, Робесп..єр, моркв..яний, м..ясний.

5. Запишіть речення. Поясніть правопис апострофа.

Мати перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, пянкий любисток, мяту, маковий цвіт (М. Стельмах). Зранку сонце з’являється на сході. Священний обов’язок королів – могутньою рукою приборкувати зухвалість тиранів (З підручника). Ось уже понад п’ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ (З підручника). Повітря грає, свої медвяні пахощі ллючи (М. Бажан). Виникнення повір’їв, пов’язаних із півнем, пояснюється тим, що він уособлював світло й вогонь, був провісником сонця й дня (З журналу). Сім’ю сонця складають місяць та зірки (З журналу).

6. Від поданих слів утворіть прикметники, поясніть правопис.

Морква, олово, торф, дрова, риба, Різдво, дерево, трава, кров, мавпа, камінь.

7. Від поданих слів утворіть дієслова 2-ї особи однини, поясніть правопис.

Лити, вити, бити.

8. Від поданих слів утворіть дієслова із префіксами об-, від-, роз-, під-, з-, поясніть правопис.

Їхати, єднати, їсти, юрба, ятрити.

9. Розподіліть на два стовпчики слова, що пишуться з апострофом і без нього, обґрунтуйте свій вибір.

З’явитися, повір’я, прислів’я, пов’язаний, дзюрчати, цвях, серйозно, курйозний, обов’язок, торф’яний, ім’я, возз’єднання, мавпячий, відіменний, ллється, рум’яний, жаб’ячий, жираф’ячий, святковий, різдвяний, реп’ях, тьмяний.

10. Запишіть в один стовпчик слова російською мовою, а в інший – їх переклад українською. Порівняйте правопис.

Оловянный, червяк, рыбий, мягкий, съесть, подъезд, въехать, подъём, вялый, семья, мясо, обезьяний, кроличий, кровяной, деревянный, звёздный.

11. Згадайте відомі вам власні імена, що пишуться з апострофом (Лук’ян, В’ячеслав). Складіть з ними речення.

 

 

No Comments

Reply